HTML

Kőbájker

Nem trendi járművek. A Totalbike/Totalcar külsős szerzőjének blogja.

Hirdetés

DG logo.jpg

Friss topikok

Címkék

125 (2) 250 (1) 400 (1) 750 (1) aprilia (1) autó (4) b125 (4) baleset (1) bicikli (1) biztonság (1) bmw (1) buell (1) chopper (2) cruiser (1) csaba (1) davidson (1) égésér (1) égéstér (6) enduro (3) épített (1) er-5 (1) erdős (1) etz (1) felszerelés (1) fiat (1) film (2) fumbike (1) fzr1000 (2) gemma (1) gpx 600 (1) gsx (1) gsxr1100 (1) gs 750 (1) H-D (1) harley (1) harley-davidson (1) honda (7) Honda (1) intruder (2) kawasaki (3) közélet (2) magna (1) maxim (1) motor (49) mt-01 (2) Mt-03 (1) mz (1) ntv650 (1) porsche (1) publi (1) publicisztika (1) r125 (1) road (1) robogó (6) Royal Enfield (2) ruházat (1) schwalbe (1) shadow (1) simson (1) spada (1) sportmotor (1) sportster (1) star (1) supermoto (1) suzuki (7) tc (1) thunderace (1) toyota (1) trailway (2) TT (1) tw (2) v2 (1) vélemény (1) verseny (1) veterán (1) vfr (2) vfr750 (1) virago (1) warrior (1) webrádió (7) wr (1) wr125 (2) x1 (1) xj1100 (1) xjr (1) xjr1300 (1) xmax (1) yamaha (20) Yamaha (1) Címkefelhő

Különvélemény

2014.06.11. 10:16 kőbájker

olcsó sisakok 3.jpgOlcsó sisakjaim motorosboltból

Volt egy fél napos vita a szerkesztőségben a LIDL sisak téma kapcsán. Konkrétan egyedül én vagyok más véleményen abban, hogy a Totalcarnak kell-e LIDL sisakkal foglalkozni, vagy sem. 



Szerintem ugyanis nem. 

Megértem a fogyasztóvédelmi érveket: mutassuk meg, milyen az olcsó teszkós cucc, mit kap az, akinek kevés pénze van és nem találja meg a motorosboltot az interneten. (Más kérdés, hogy az hogy találja meg a TC/TB-t?)

Hadd szögezzem le: semmi bajom a LIDL sisakkal. Tudom, hogy ugyanezt lehet kapni drágábban is, más címkével. Csak tudni kell, minek hol a helye és mit lehet elvárni tőle. Egy szaklapnak meg főleg illene tudnia.

Sisakot ugyanis nem a közértbe megyünk venni. Ha valakinek nincs a közelében motorosbolt, ott van az internet, vagy el kell utazni egy közepes városba, ahol van.

Még egyszer mondom: semmi bajom a LIDL sisakkal. Meg lehet venni nyugodtan, csak tudni kell a korlátait. 20 ezer forintért felnyithatós sisakot venni nem sok helyen lehet. Nyilván instant kérdés, hogy annyira muszáj-e a felnyithatós sisak, vagy esetleg ki lehet-e bírni integrál sisakban is. A felnyitható sem árt tudni, hogy nem felnyitott állapotban való motorozásra tervezték, sőt, úgy használni elvileg tilos.  

Nekem könnyű, én rühellem a felnyithatós sisakot. De mivel 20-25 ezerért alsó kategóriás, de normális integrál sisakot lehet kapni, nem értem, miért vásárol valaki LIDL sisakot, még ha a felnyithatóságra amúgy igény lenne. 

Pontosítok: nem értem, hogy ha valaki LIDL sisakot vásárol, miért vár el tőle hosszú élettartamot, minőségi szellőzést és egyebeket. Nem értem, hogy lehet ez egyáltalán téma.

Ha ugyanis ilyet veszünk, az kompromisszum. Felesleges azt képzelni, hogy a két-háromszor annyiba kerülő sisakok szintjét tudja. 

Megfelel ugyan a biztonsági követelményeknek, ez nagy szó, de ilyen sisakkal egyéb igényeink ne legyenek. 

Totálisan jó robogózni, vagy olyanoknak, akik rövid távra járnak kisebb köbcentis motorokkal. De aki rendesen motorozik, annak nem az igazi. Aki meg mégis ilyet vesz, vegye már észre, hogy mit vásárolt és ismerje fel a korlátait. És az élettartamát.

Egy normál, drágább sisak négy-ötévente cserélendő. Miért? Mert koszos lesz, belerohad a fejed, hiába mosható, a sok szétszedéstől nem fog illeszkedni rendesen a belseje, szétszakadozik belül, karcosodik a plexi, szétkopik a plexi műanyag mechanika stb. (És most abba nem mennék bele, hogy a biztonsági elemek önmagában is degradálódhatnak, meg le is ejted párszor.) 

A 20-25 ezres sisak nálam két évet ér. Nem szedem szét, nem mosom a bélést: cserélem a sisakot két évente.

És semmiképpen nem csodálkozok, hogy egy közértben vásárolt sisak nincs hiperszuper állapotban 3 év után.

Minden józan ésszel rendelkező ember tudja, hogy nem kell sokat várni egy ilyen terméktől.

Mint mondtam: nem értem, hogy lehet ez TB téma.

olcsó sisakok 1.jpg

Milyen sisakot érdemes venni és hol?

Nem vagyok szakértő: én is csak júzer vagyok és ez csak az én véleményem. Sisakot a motorosboltban vegyünk, ha normálisan használni is akarjuk. Semmi érvet nem látok a szupermarket sisakok mellett, mert annyival nem olcsóbbak. 

Mennyivel? Na ez a vicces rész.

A Nolan N27 típusazonos, régóta meglévő GREX sisakom pár éve még 13 ezer forintért volt kapható.

(Volt eredeti Nolanom is ebből. A Grex a Nolan tulajdona, a régi sisakokat gyártják tovább ezen a néven.)

Megbízható, de nyilván elavult cucc, kissé gyenge arcpárnával. Már nem is kapható. Ezt tartalék sisaknak használom, meg néha rövid távra. Csak egy ideig motoroztam benne intenzívebben. Senkinek se ajánlanám megvételre, de tuti jobb, mint a diszkontsisak, és jóval olcsóbb volt. Megjegyzem, hibátlan állapotban van ma is. 

Egy másik olcsó sisakom 23 ezer forintért volt kapható, ha jól emlékszem, négycsillagos teszttel rendelkezik a sharp.direct.gov.uk-n. 

A már "lejárt" Duchinni D409-esem 25 ezer volt, szintén négycsillagos. Ezt sokat használtam, estem is benne, már kuka, de nem volt vele problémám. 

Az asszonynak akciósan 25-ért vettem Marushin-t. Az akciós árat indokolta, hogy ezt meglehetősen zajos: ez volt benne a kompromisszum. (Mondjuk nem nagyon zavarta, mert nem mentünk 1000km-es túrákra. Ahhoz már drágább sisak kell.) 

Hadd ne soroljam tovább, nem akarok márkákkal dobálózni: sokféle olcsó sisakom volt. És amikor vettem őket, láttam a LIDL és egyéb diszkontok árait. Nekem is feltűnt, én is elgondolkoztam rajta.

De kétség sem fér hozzá, hogy nem érte meg árban sem. Annak érte meg, aki lusta volt utánanézni.  

Rühellem a "mennyit ér a fejed?" demagógiát. De azért utána se nézni, hogy milyen sisakok kaphatók, érdekes hozzáállás. Főleg egy motoros magazin munkatársának. Vagy ha ezt tartja megfelelőnek, legalább fogja már fel, hogy mit vesz.

Most is több sisakom van. Amikor koszosodnak, mennek nyugdíjba, ez kb. két év. Ennyit bír a plexijük is, és nem érdemes cserélni 8-10 ezerért.

Nem, nem lepődök meg ezen és nem fogok erről cikket írni. Ennyit tud az árkategória. Tudod, 300 ezres autót sem tíz évre veszel. Persze van 40-50 ezer forintos sisakom is hosszabb távra.  

Ha új sisakot akarok, körülnézek a boltokban. Lehet, hogy a kisujjunknál többet kell mozdítani egy sisakért, de egy karnyújtás elég. Rengeteg akció van. Ha nem vagyok biztos egy adott típusban, megnézem, van-e róla törésteszt. Nem érdekel, mit kínál a teszkó meg LIDL, akkor sem, ha egyéb termékekben tök jó dolgok vannak. Van LIDL vesevédőm, egy darab neoprén, nincs vele gond. De a LIDL sisak és a LIDL kesztyű ár/teljesítmény arányban csak annak érdekes, aki barlangban lakik. 

Sisakot motorosboltból, ez az elvem. 

Ha meg valamiért a LIDL-ben kéne vennem, tudnám, hogy nem lehetnek elvárásaim. Ne várj egy utcai hot-dogtól éttermi kulináris élményt.

Roberto írt egy tök jó kis cikket egy kezdő motoros viszontagságairól az első sisakjával. Határozottan tetszik a vége, a konklúzió. (Hahó, öcsi!) Tudom, hogy jót akart.

De a cikk állításain irreálisak: tapasztalatlan olvasókban tévképzeteket kelthet. Azt hihetik, van joguk rinyálni egy 3 éves LIDL sisak állapotán. 

olcsó sisakok 2.jpg
Bajom azzal van, hogy egy motoros szaklapban az élelmiszer-diszkontos sisak egyáltalán felmerül, mint opció.

Feltaláljuk a spanyolviaszt, rádöbbenünk, hogy tulajdonképpen nem minőségi terméket kapunk 20 ezerért a LIDL-ben. Mintha ez nem lenne alapvető tény, amit mindenki tud.

Úgy csinálunk, mintha bármilyen elvárásaink lehetnének ilyen termékekkel szemben. Úgy csinálunk, mintha bármi felháborító lenne egy 20 ezer forintos noname sisak 3 éves kori állapotában, vagy abban, hogy nem jó a szellőzése. Vicc! 

Pedig csak egy, hatalmas titok van, amire nem itt kéne rájönni: sisakot motoros boltból.

Nem azért írom ezt, hogy minden poszttal megmentsünk egy gazdasági válság sújtotta motoros boltot. Hanem azért, mert mint huszonvalahány éve motorozó kocamotoros, ex-motorosfutár a józan paraszti eszemmel hiszek abban, hogy így helyes. Hogy adjuk meg a módját mindennek, amit csinálunk. Nem kell papucsban motorozni azért, mert a közelben nincs motoroscipő-bolt, vagy mert a papucs olcsóbb.

És ez még csak nem is pénzkérdés. Feleslegesen veszünk effektíve gagyit olcsón, amikor majdnem ugyanannyiért van jó is. Csak annyit kell tennünk, hogy nem várjuk a sült galambot, hanem kinyújtjuk a karunkat érte. Nyissuk ki a kis szemünket. 

Senkit nem akarok megbántani, de véleményem szerint a LIDL sisakoknak nem a Totalbike olvasók a célközönsége. 

 A Totalcar szerkesztősége ezt a posztot nem óhajtotta megjelentetni. Az eredetihez képest pár gondolattal kiegészítettem.

komment

Címkék: motor

süti beállítások módosítása