HTML

Kőbájker

Nem trendi járművek. A Totalbike/Totalcar külsős szerzőjének blogja.

Hirdetés

DG logo.jpg

Friss topikok

Címkék

125 (2) 250 (1) 400 (1) 750 (1) aprilia (1) autó (4) b125 (4) baleset (1) bicikli (1) biztonság (1) bmw (1) buell (1) chopper (2) cruiser (1) csaba (1) davidson (1) égésér (1) égéstér (6) enduro (3) épített (1) er-5 (1) erdős (1) etz (1) felszerelés (1) fiat (1) film (2) fumbike (1) fzr1000 (2) gemma (1) gpx 600 (1) gsx (1) gsxr1100 (1) gs 750 (1) H-D (1) harley (1) harley-davidson (1) Honda (1) honda (7) intruder (2) kawasaki (3) közélet (2) magna (1) maxim (1) motor (49) mt-01 (2) Mt-03 (1) mz (1) ntv650 (1) porsche (1) publi (1) publicisztika (1) r125 (1) road (1) robogó (6) Royal Enfield (2) ruházat (1) schwalbe (1) shadow (1) simson (1) spada (1) sportmotor (1) sportster (1) star (1) supermoto (1) suzuki (7) tc (1) thunderace (1) toyota (1) trailway (2) TT (1) tw (2) v2 (1) vélemény (1) verseny (1) veterán (1) vfr (2) vfr750 (1) virago (1) warrior (1) webrádió (7) wr (1) wr125 (2) x1 (1) xj1100 (1) xjr (1) xjr1300 (1) xmax (1) yamaha (20) Yamaha (1) Címkefelhő

Honda VFR 750 RC36

2013.07.12. 12:50 kőbájker

vfr 750 rc36_4.JPG

Zácskó megírta az azóta már számomra megboldogult, térdvédő-specialista Asesso Zoli barátomhoz került VFR-emet egy szerelmetes cikkben, de én azért még megemlítenék egy-két aspektust.

A VFR egy legenda, ezt mindenki tudja. Mindig is tetszett, nem tagadom, csak valahogy régebben sornégy párti voltam. Kellemetlen a mai eszemmel leírni, de szinte nem tetszett a VFR blokkjának hangja, azok a mechanikus zörejek, amelyek ma pont a legvonzóbbak számomra benne.

És mindig volt egy erősebb, nagyobb motor, pl. egy GSX-R 1100, ráadásul a VFR-ek ára igencsak magasan volt régebben.

Aztán amikor Zoli motort keresett, én is kitaláltam, hogy meglepem az asszonyt azzal, amit senki sem hisz el: veszek egy motort miatta, hogy neki is kényelmes legyen a motorozás. Ne csak nekem legyen élmény az XJR-el, hanem neki is, mert ő a sportmotoros üléspozíciót szereti, a tankon támaszkodással.

Így jött képbe a VFR. Tudom, hogy nem tetszett neki képről, de tudtam, hogy ez talán élőben változni fog. Én bírom ezt a - csakis szerintem - még ma is modernnek ható, időtlen túra-sport idomzatot a nagy első lámpával. Akkor még normális volt a világ: ez a motor még nem harcol, agresszív, nincs gonosz tekintete, csak sportos és szép. Pirosban mint egy korabeli Ferrari.

vfr 750 rc36_3.JPG

Nyilvánvaló, hogy nekem is tetszett és hogy vonzott a nagy sornégy mellé egy V4 karaktere. Mert a VFR-az a megbízhatóság mellé igencsak nincs híján karakternek sem. Ha megismered, rájössz, hogy tulajdonképpen egészen szolid a külseje ahhoz képest, ahogy a V4 viselkedik.

Megmondom frankón, először csalódás volt. Az volt a benyomásom, hogy ez a motor nyomatékszegény, de ez nyilvánvaló képtelenség, hiszen csak az XJR-hez képest kevéssé nyomatékos, és ugye ott nem 750, hanem 1300 köbcentiről beszélünk.

A futómű is furcsa volt. Igaz, rettenet szar volt az első gumi, a fékbetét pedig csereérett, de ezek orvoslása után sem tűn a VFR könnyednek. 247 kiló teletankolt súly az nagyon sok egy 750-es motornak, egy mai szupersport ennél egy átlagember súlyával könnyebb. De ez nem szupersport, ez egy ma már szinte kihalt műfaj, az idomos túra-sport motorok kasztjának képviselője.

Szóval szokni kellett. Az XJR nehezebb, mégis sokkal könnyedebb, így a tíz évvel korábbi futóműtechnikára és a nehéz blokkra fogtam a dolgot. A kormánycsutkák nincsenek mélyen, a felső villahidak felett vannak kényelmes pozícióban, igaz, így is nehezebb velük kormányozni, mint egy hagyományos széles kormánnyal. A kanyarvétel semmiképpen sem tűnt könnyednek, de ami legjobban zavart, az a finom bizonytalanság, ahogy egyenes úton is állandóan korrigálni kell a kormánnyal.

Először azt hittem, valami nem jó, sérült volt, görbe a teleszkópszár. De kipróbáltattam több emberrel is, és többek között Zách Dani, mint ex- VFR tulajdonos is megerősített abban, hogy ez ilyen. Olyan, mintha a kereket folyton megvezetné az út: nem átfutna az út egyenetlenségein hanem követné őket. Ahogy a keréken nyomaték van, ez a jelenség azonnal megszűnik: ha húzod a gázt, tol a motor, máris nyílegyenes a futása és atom stabil nagy sebességnél is, plusz az irányítás is sokkal precízebb és könnyedebb lesz. Országúton egyenesen kinyílik a dimenziókapu egy másik világba, és megmutatja, hogy mennyire elképesztően jó motor.

vfr 750 rc36_2.JPG

A blokk tökéletesen illik a képbe: hiába éreztem gyengének először, ha egyszer rá kellett jönnöm, hogy alapjáratról mindenhol egyenletesen húz, nem rángat alacsony fordulaton sem, mint egy V2-es. A legjobb, hogy ez nem egy motorblokk, hanem 3 az egyben: három féle markáns karakter. Alacsony fordulaton bubog, mint egy Subaru. Közepes fordulaton hátborzongató, üvöltő Ferrari-hang,majd 9 ezer felett a legjobb sornégyes ordítás hajszolja a mutatót a pirosba. Nem mellékesen annyira vehemensen pörög fel, és annyira nem konyul le csúcsteljesítmény után sem, hogy szinte képtelenség úgy elváltani, hogy a mutató ne nyaljon bele a pirosba.

A formás, sportos VFR-hez egy sornégy-süvítést várnánk, miközben V8-as hangon üvöltő állat, amely ráadásul kipufogó-visszadurrogásokkal és mechanikus hangjaival is szórakoztat: motorfékre megvan benne ugyanaz a síró mechanikus zaj, mint a Harley Sportsterben. Elképesztően jó.

Ehhez 5 literes fogyasztás. És ez nem vicc.

Az első komoly motorom egy Kawasaki GPZ 500R volt, ami tulajdonképpen egy osztrák piacos GPZ 600-as. A ma már csúnyácska motor nagyjából az az iskola, ami a VFR formaterve is volt. Bár ez utóbbi kétségkívül sokkal szebb, a jellegzetes nagy lámpa kicsit emlékeztet az első motoromra, ami viszont annyira mélyen bennem van, hogy néha azt álmodom: megtalálom egy elfeledett garázsban.

A VFR is pontosan ilyen lesz. A külseje, a karaktere feledhetetlen: kultuszmotor, amivel álmodni fogok.

vfr 750 rc36_1.JPG

komment

Címkék: motor honda vfr

süti beállítások módosítása